Повернутися до звичайного режиму

УРОК – КОНФЕРЕНЦІЯ З ПРИРОДОЗНАВСТВА

В 4 КЛАСІ

ТЕМА: ВОДОЙМИ УКРАЇНИ

Підготувала учитель початкових класів

Щвець Ірина Миколаївна

Мета уроку: Ознайомити учнів з поняттям водойми, джерела,річки, озера, болота, моря, ставки, водосховища та їх значенням в житті людини ; вчити спостерігати. Робити висновки, узагальнювати; формувати інтерес до вивчення природничих наук; продовжувати формувати вміння працювати в групі, висловлювати свою думку, робити висновки; сприяти екологічному вихованню, економії та раціональному використанню води, виховувати дбайливе ставлення до води як найціннішої речовини на Землі; виховувати дбайливе ставлення до водойм.

ХІД УРОКУ

Слайд 2

І. Організація класу.

Продзвенів чаклун-дзвінок.

Розпочнемо наш урок.

Він незвичний і цікавий,

Гості в клас наш завітали.

Повернімось до гостей,

Привітаймось: - Добрий день!

Тож тихенько всі сідаймо

І урок розпочинаймо.

Слайд 3

ІІ. Вправа « Очікування».

Цей урок буде… (веселим, цікавим, пізнавальним, інформативним, повчальним).

Слайд 4

ІІІ. Хвилинка фенологічних спостережень.

Вчитель:Перед початком роботи послухаємо працівника синоптичної лабораторії.

Учень: За даними гідрометеоцентру сьогодні, 16 грудня 2014 року на території міста Лисичанська спостерігається:

Мінлива хмарність;

Температура повітря + 3 °C;

Опади: сніг з дощем;

Вітер: південно-східний , 8 м/с; 1

( Показники синоптик заносить у класний календар природи).

Вчитель:А яку погоду найближчими днями прогнозує народний календар?

Слайд 5

Учень - синоптик: - Наближається 19 грудня – День святого Миколая.

В народі кажуть: якщо на Миколая великий іній – то на гарний врожай хліба, морозяний день – на урожай городини.

Вчитель: Дякуємо нашому синоптику за цікаву інформацію.

ІV. Актуалізація знань учнів.

Слайд 6

1 ) Відгадування загадки.

Вчитель: Я і хмара, і туман,

І струмок, і океан,

І літаю, і біжу,

І замерзнуть можу! ( Вода).

Слайд 7

Вчитель:- Вода – це дивовижна рідина. Значення води підкреслюють різними висловами:

« Вода - еліксир життя», « Вода – джерело життя».

2)Проблемне запитання:

- Чому воду називають джерелом життя?

Учні: Без води життя неможливе.

Перші живі організми з’явилися на нашій планеті багато мільйонів років тому саме у воді.

Тіло тварин на 50% складається з води.

Новонароджене немовля на 75-80% складається з води.

В тілі людини,що має масу 70 кг, майже 50 кг води.

Рослини також постійно потребують води.

А ще вода це джерело краси.

Вчитель:Не можна жити без води:

Вона навкруг, вона в тобі.

В озерах, річках, океанах,

Дощу краплинах і в фонтанах.

Вона в емоціях людини:

В сльозах від радощів чи гніву,

Й краса природи на Землі

Не може жити без води.

Чудова наша гідросфера!

Існує все навколо неї:

І людство, й фауна , і флора,

І все, що є у нас навколо.

А якби не було її –

Життя все зникло б на Землі.

Слайд 8. Позначення води на глобусі і карті.

Вчитель: - Погляньте на фізичну карту світу та на глобус.

- Яким кольором на них позначено воду?

Вода займає 2/3 поверхні нашої планети, і лише 1/3 припадає на сушу.

- Де у природі є вода?

Учні: Вода міститься у джерелах, річках, озерах, болотах, морях, океанах, ставках, водосховищах, криницях, у ґрунті, під землею.

Вчитель: - Як назвати ці природні об’єкти одним словом?

Слайд 9

Учні: - Це водойми.

V. Повідомлення теми уроку.

Слайд 10

Вчитель: - Розпочинаємо роботу нашої науково – практичної конференції, яка присвячена темі « Водойми України».

В ході конференції ми розширимо уявлення про водойми України, їх групи. Дізнаємося багато нового про найбільші водойми, їх значення в житті людей. Будемо спостерігати за результатами цікавих досліджень, спробуємо оцінити екологічну ситуацію навколо водойм України та надати рекомендації щодо проблеми водойм.

- В роботі конференції беруть участь:

1група: Наукові спеціалісти вивчення географії водойм України;

2 група:Головні спеціалісти з вивчення проблем екології ,флори і фауни водойм;

3група: Група вчених – дослідників наукової лабораторії досліджень водних ресурсів.

- Координувати роботу конференції та здійснювати фото супровід буду я, Ірина Миколаївна.

VІ. Вивчення нового матеріалу.

Вчитель: слово для доповіді надається головному спеціалісту з вивчення географії водойм України.

1) Ознайомлення з різними видами водойм України.

Головний спеціаліст з вивчення географії водойм України:

- Вода займає 70% поверхні земної кулі, а суша – 30%. Океани, моря, річки, озера, болота, джерела, ставки, водосховища, канали – це водойми суші. На території України є всі водойми, крім океанів.

Слайд11

- Водойми, що утворилися без участі людини - це природні водойми. Водойми, що утворені людиною, називаються штучними.

Слайд 12

Природні водойми: джерело, річка, озеро, море, болото.

Слайд 13

Штучні водойми: ставок, водосховище.

Слайд 14. Робота міні - лабораторії

Вчитель: - Запрошуємо вчених - дослідників наукової лабораторії досліджень водних ресурсів для демонстрації досліду.

- Завдання для всіх присутніх науковців:

- Визначити, звідки береться вода під землею?

Пояснення вчених – дослідників:

- Для досліду ми взяли 3 склянки та помістили в них лійки. У першу лійку насипали ґрунту, у другу – пісок, у третю - глину.

Одночасно наливаємо в кожну лійку воду і спостерігаймо, де вода швидше пройде через природний матеріал.

- Ми бачимо, що швидше вода проходить через пісок та ґрунт, а повільніше через глину.

Вчитель: - То звідки ж береться вода під землею?

Учні: - Проходячи через шари ґрунту та піску, вода затримується над шаром глини та тече вздовж шару глини.

Вчитель: - Цей дослід допоможе зрозуміти, як утворюється одна з водойм.

- Про це нам розкаже науковий спеціаліст з вивчення джерел.

Слайд 15

Спеціаліст з вивчення джерел:

- Дощові та розталі снігові води швидко проходять крізь шари ґрунту та піску, а шар глини повільно всотує воду. Підземні води рухаються, і там, де глина підходить до поверхні води, вода витікає на поверхню. Це місце називають джерелом.

Проходячи через природні фільтри ( грунт та пісок) . вода стає чистою та холодною.

Здавна джерельну воду люди вважали цілющою. В Україні є джерела з мінеральною водою, що лікує хвороби шлунка та кишечника. Це « Моршинська», « Миргородська», « Поляна квасова», « Березівська».

Джерела – це природне багатство України. Їх треба охороняти.

Вчитель: - У природі джерела часто дають початок рікам.

- Що ж таке річка? Про це нам розповість у своїй доповіді головний науковий спеціаліст з вивчення річок.

Слайд 16

Спеціаліст з вивчення річок:( розповідає за схемою).

- Кожна річка має витік. Витік - це місце, де починається річка. Витоком може бути невеликий струмок, озеро, болото, льодовик у горах. 5

Річка тече по заглибині, що називається руслом. У річки є два береги – лівий і правий. Якщо стати за напрямком течії, то праворуч буде правий берег, а ліворуч – лівий берег.

Більшість річок мають притоки. Притоки – це річки, що впадають у головну річку. Чим більшою є річка, тим більші у неї притоки.

Кожна річка впадає в море, в іншу річку, або в озеро.

Це місце називають гирлом.

Вчитель: В Україні налічується 70 тисяч річок, із них близько 160 річок - завдовжки понад 100км. Річки бувають рівнинні та гірські.

- Про найбільші річки України розкажуть наші спеціалісти з вивчення річок.

Слайд 17

І спеціаліст з вивчення річок:

Дніпро - найбільша в Україні і третя за розміром в Європі річка. Загальна довжина ріки – 2 285 км.

В межах України довжина Дніпра становить 1050 км.

Найбільшими притоками Дніпра є Прип’ять і Десна.

Слайд 18

Дніпро бере початок в Росії і тече до Чорного моря через Росію, Білорусь, Україну.

Слайд 19

Усього в басейні Дніпра – 1424 притоки.

ІІ спеціаліст з вивчення річок:

Слайд 20

Більшість річок України є рівнинними або гірсько - рівнинними.

Великими річками України є також річки Дністер, Дунай, Південний Буг та Сіверський Донець.

Мені дуже цікаво вивчати річку Сіверський Донець ( а ще Сіверський Дінець), бо це річка, на березі якої розташоване моє рідне місто Лисичанськ. Донець - це найбільша рівнинна річка східної України, що тече через Белгородську область Росії, Харківську, Донецьку, Луганську області І Ростовську область Росії. Це найбільша притока Дону. Загальна протяжність річки 1053 км. У басейні Сіверського Дінця понад 3000 річок. 6

Слайд 21

Вчитель: - А зараз я запрошую для доповіді керівника групи з питань екології та вивчення флори і фауни водойм України.

Керівник групи екологів:

Ріки України – це її багатство. Воду річок використовують для зрошування земель, а також там розвинене рибне господарство. Наприклад, у Сіверському Донці водиться 41 вид риб. Але сильне забруднення ріки призводить до зменшення кількості рибних запасів.

Нераціональна господарська діяльність призвела до зменшення кількості птахів, таких як лебеді, гуси, орлани, які раніше гніздилися по берегах Дінця. Зникли з басейну Дінця такі тварини, як сайгак, тхір степовий, бабак степовий.

Також люди використовують ріки як судноплавні шляхи для перевезення пасажирів та вантажів. На ріках побудовані гідроелектростанції.

Слайд 22

Фізкультхвилинка

Слайд 23

Вчитель:- Скажіть, яка водойма однаково починається й закінчується? ( Озеро).

- спеціалісти з вивчення озер і боліт приготували нам цікаву інформацію.

Науковий спеціаліст з вивчення озер:

- Озеро – це природна западина на поверхні землі, що заповнена водою. В Україні налічується понад 3000 озер. Озера відрізняються розмірами, глибиною, віком, кольором та смаком води.

Слайд 24

Найбільшим прісним озером в Україні є озеро Ялпуг.

Озеро Світязь має найбільшу глибину 58м, в ньому виявлений 21 вид риб.

Одним з найкрасивіших озер України є гірське озеро Синевір. Його максимальна глибина 24 м.

Найвідомішим солоним озером є озеро Сиваш. В ньому видобувають кухонну сіль. Його вода за кольором червона, такою її роблять мікроводорості.

Слайд 25

Головний спеціаліст з вивчення боліт:

Болото – дуже зволожена ділянка суші, на якій ростуть вологолюбні рослини і там утворюється торф. Болота трапляються в лісах, де на поверхню виходить джерело, а вода не має куди стікати. Болота поширені на Поліссі. Загальна кількість боліт на території України – 2%.

Слайд 26

Із боліт беруть початок і живляться багато річок. Вони живлять підземні води, що є важливим джерелом водопостачання.

Із боліт видобувають цінну корисну копалину – торф.

Слайд 27

Вчитель: - Безперечно, найцікавішими водоймами України є моря.

Море – це частина океану, що заходить у сушу. Море завжди з’єднане з океаном. Вода у морі гірко - солона.

Вчитель: - Хто знає, чому вода в морі солона?

( Різні мінеральні солі та соляні сполуки до моря приносять ріки).

Якби всю воду в морях та океанах випарувати то залишиться стільки солі, що розстеливши її на суші, отримали б шар товщиною 150 км.

Слайд 28.

Головний спеціаліст з вивчення екології, флори та фауни морів:

- На півдні Україну омиває Чорне море, на південному заході – Азовське.

Слайд 29

Чорне море – одне з найцікавіших водойм земної кулі.

Середня глибина його становить 1256м, а найбільша – 2 245 м. Верхній шар Чорного моря є багатим на рибу. ЇЇ тут налічується 180 видів.

Азовське море - наймілкіше в світі. Середня глибина його становить 8-10м, а максимальна 14м. Азовське море - унікальна водойма. Це своєрідний рибний розплідник, найпродуктивніша водойма світу. У морі водиться багато видів риб.

VІІ. Узагальнення та систематизація знань учнів.

Слайд 30. Робота міні - лабораторії

1) Демонстрація результатів досліду « Жива вода».

Спеціаліст лабораторії досліджень водних ресурсів:

У трьох склянках різні розчини: у першій – уксусна кислота, у другій – концентрований соляний розчин, у третій – чиста вода. Опустивши у розчини зрізані листочки сенполії, ми спостерігали за ними протягом тижня.

Ми побачили,що найкращий вигляд має листочок, який стояв у чистій воді.

Слайд 31

2)Технологія « Акваріум»

Вчитель: Запрошую групу екологів та спеціалістів з вивчення флори і фауни обговорити проблемне запитання:

- Що забруднює водойми?

Слайд32

Вчитель:- Запропонуйте шляхи вирішення екологічної ситуації щодо водойм України.

Учні:- Із забрудненням водойм боротися треба кожному. Не залишати на берегах сміття, не кидати уводу пусті пляшки та інший непотріб.

- Міністерство охорони природи повинно виділяти великі кошти для побудови очисних споруд, контролювати роботу заводів та фабрик, які можуть забруднювати водойми.

- Щоб річки не мілішали, необхідно заборонити вирубку дерев по берегах річок.

- Необхідно створювати заповідники, де заборонена господарська діяльність.

-Заборонити вносити в ґрунти хімічні речовини, які потім потрапляють у річки та моря.

Вчитель: - Чи згодні ви з таким вирішенням цієї проблеми?

- Що б хотіли запропонувати ще?

- А тепер складемо гасло, яке буде спонукати кожного з нас до охорони водойм України.

Слайд 33

Складання пазла «Водоймам України - нове життя».

VІІІ. Підсумок уроку.

- Чи справдилися ваші передбачення стосовно уроку?

- Що було найцікавішим?

- Оцініть результативність кожної групи за допомогою сигнальних жетонів.

( Зелений - високий рівень, синій – достатній рівень, червоний - середній рівень).

- З яким настроєм закінчуєте урок? Визначте за допомогою смайликів.

- Урок закінчено. Дякую за увагу!

Кiлькiсть переглядiв: 7298

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.