Тема. Дозвілля у місті Лексиці 5 клас

Урок - гра

Мета: розширити відомості учнів про лексику, сформувати поняття про багатство

і красу української мови; формувати вміння аналізувати висловлювання,

відтворювати текст; визначати засоби, що збагачують нашу мову, доречно

використовувати їх у власному мовленні; за допомогою матеріалу сприяти

осмисленню краси й багатства української мови.

Тип уроку: урок – гра.

Обладнання: карта міста, тлумачний словник, картки.

Хід уроку

Організаційний момент.

Тема, мета і завдання уроку.

Мови нашої слова –

Наче музика жива,

Наче житні зерна чисті

В хлібороба на руці,

Наче роси росянисті,

Наче хвильки по росі.

С.Пархоменко

Актуалізація опорних знань.

Діти! Яка головна думка епіграфа уроку? Про що ми сьогодні будемо говорити?

Я пропоную подорож вулицями незвичайного міста під назвою „Лексика”.

Пропуском до міста будуть ваші знання.

- Чи знайома вам назва міста? Що тут знаходиться? (учитель показує карту міста).

- Що таке лексика?

- Що називається лексикологією?

- Де можна дізнатися про лексичне значення слова? (учні розповідають про тлумачний

словник).

Сприйняття й усвідомлення матеріалу.

Брама відкрилася. Ми на вулиці Синонімічній. Щоб пройти нею, треба з’ясувати, які слова називаються синонімами.

Завдання.

- дібрати синоніми до слів: дорога, сміливий, працьовитий, горе.

- виписати синоніми з вірша О.Підсухи „Мова моя”, пояснити їх значення.

А тепер завітаємо в цирк Антонімів. Але спочатку пригадаємо, що таке антоніми?

Завдання.

- продовжити прислів’я, назвати антоніми. Вчення світ, а.... Згода будує, а......

Краще погано їхати, ніж...

- до поданих слів дібрати антоніми: міцний, дорогий, добрий, любити.

Не забудьте, що нас чекають у кафе Омонімів. Тут пригощають морозивом лише тих, хот знає, які слова називаються омонімами.

Завдання.

- знайти омоніми, пояснити їх значення.

Для нас у ріднім краю,

Навіть дим солодкий та коханий Леся Українка

І все те, вся країна,

Повита красою,

Зеленіє, вмивається,

Дрібною росою,

Сонце зустрічає.

І нема тому почину,

І краю немає.

Т.Г.Шевченко

- Прослухати розповідь і пояснити, чому друзі не знайшли на малюнку князевої дружини?.

Ми уже вивчаємо історію про Київську Русь, про ту сиву давнину, що зачаровує, як цікава казка. Любили розглядати малюнки. Особливо вразив нас малюнок, на якому був зображений князь Олег зі своєю дружиною. Але довго ми шукали проміж вусатих, озброєних мечами та списами дядьків, що сиділи на конях, оту князеву дружину.

І хтось проміж нас сказав: „Вона вдома залишилась князеві борщ варити”

Не будемо більше затримуватися тут, і завітаємо у кінотеатр Діалектів. Хто нам розкаже про них? Збираючись на відпочинок у кінотеатр, ви мали пошукове завдання: записати діалекти, які вживаються у нашій місцевості. (розповідь учнів)

Ви стомилися, але не біда. Ми зараз відпочинемо біля озера Багатозначне. Але до нього треба пройти вузьким провулочком Фразеологізмів.

Завдання.

- пояснити значення фразеологізмів:

водою не розіллєш, набрати в рот води, як дві краплі води, пройшов вогонь і воду, як у воду дивився.

В озері Багатозначне пірне той, хто відгадає загадку.

Що воїну вселяє дух геройства, дає можливість бачити тіла небесні, рятує від пекельного вогню ( труба – військова, астрономічна, пожежна)

Освіжилися, а тепер нас чекає дорога додому. На вулиці Архаїзмів стоїть автобус. Щоб зайти – треба відповісти на запитання.

- Що таке архаїзми?

- Чому ми використовуємо їх у нашій мові?

Нарешті ми в автобусі. Та шофер нас повезе, якщо ми порозуміємося.

- назвіть слова, пов’язані з професією шофера.

Підсумок уроку.

Наше дозвілля закінчилося. Ми побували у незвичайному місті, ближче познайомилися з лексикою української мови.

Рефлексія. 1. Чи сподобалася вам наша подорож і чим?

2. Що нового ви дізналися від цієї подорожі?

3. Чи задоволені своєю роботою?

4. Які види робіт вам сподобалися?

5. Відповіді кого з однокласників найбільше вразили

Оцінювання.

Домашнє завдання.

Скласти усне висловлювання на тему: Чи всім потрібна лексикологія?

Кiлькiсть переглядiв: 293

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.